Minisorozatom
harmadik részében elzarádokolunk a belvárosból a siófoki Tesco-ba. Ez a táv kb másfél kilométer, majdem teljesen bringaút (szerű) vezet oda. Sokan használják az amúgy nagy részt kritikán aluli kerékpárutat nyaralásuk során. A felvételek 2015 április 4.-én készültek.
Ezen a képen (bár éppen szembe sütött a nap), látható az oszlopon a kerékpárútra irányító tábla, bár aki idáig eljön, amúgy is tudja merre kell mennie. Ezt a táblát jobb lett volna 50 méterre visszább is elhelyezni a 7-es út mellett a McDonald's-nál. Mindegy, azért ez is jobb mint a semmi.
Az első két képen a Penny market melletti parkoló oldalában a kerékpárútra vezető "bekötő" és maga a kerékpárút azon része látható, ahol a híd alatt a beszédes hídnál lévő feljárathoz vezet az út. A harmadik képen a Sió csatorna melletti osztott kerékpárút - gyalogos járda látható.A minőséggel itt még nincs probléma. (Ezen útvonallal hosszabban későbbi részben foglalkozom)
Az első képen is látszik, hangulatos, csendes, szép helyen vezet a kerékpárút, s az út minősége is megfelelő. A második és harmadik képen látható az utolsó siófoki kiágazás (hacsak a Kiliti kiágazást nem számoljuk). Itt kanyarodunk fel jobbra, s ahol véget is ér úgy 50-60 méter erejéig a kerékpárút. Igaz nincs is rá szükség, egy kis csendes zsákutcán kell áthaladnunk. Forgalom gyér.
Amikor áthaladunk a nyílegyenes kis zsákutcán, észrevehető egy igen kopottas kerékpárút tábla. Előjeleként annak, ami ezek után következik. A második és harmadik kép önmagáért beszél. Kerékpárútnak jelölték ki a járdát, semmit nem csináltak rajta, s ugyebár osztozni kell a gyalogosokkal is a szűk úton. Az aszfalt minősége rendkívül rossz, tele bukkanókkal, süppedésekkel, és értelmetlen jelzésekkel, ugyanis a harmadik képen jól látszik, hogy az autószalonból kijövő autóknak elsőbbségük van, s ezért arra a három méterre megszűnik a kerékpárút.
Az első képen is látszik, hogy megszakítják az úton átkelés idejére a kerékpárutat, de ez az egyetlen eset, ahol helyeslem. Az autópályáról még a sebesség hatása alatt álló sofőrök valószínűleg elcsapnák a bringásokat. Zebra ide, kerékpársávok oda. A második képen a Tesco-hoz felkanyarodó kerékpárút, a harmadik képen a "végállomás" látható. Kerékpártárolók bőségesen vannak, igaz gagyik. de ez más lapra tartozik.
Minisorozatom
második részében folytatom a 7-es út melletti bevezető
szakasz belvárosi részével, (szintén a Wesselényi úton) a Dózsa György úttól a Sió utcáig taró 900 méteres szakasszal. A felvételek 2015 március 25-én készültek.
Az első képen a kerékpáros tájékoztató tábla áll a kerékpárúttal párhuzamosan, s ezzel el is dől, ki láthatja. Nem a kerékpáros, mert az csak elhalad mellette. Sőt! Igazából ki sem derül kinek szól valójában. A második képen látható, folytatódik a kerékpárút a belváros felé a gyalogosokkal megosztva természetesen. Ez szezonon kívül sem szerencsés, de szezonban veszélyes egy találmány. A harmadik kép is erről árulkodik. A buszmegállón keresztül vezető kerékpárút burkolati felfestésénél is látható a bizonytalanság. Mikor jön a busz, akkor ez a bizonytalanság potenciális baleseti forrás.
Ezen a három képen ugyanaz az átkelő látható minden szögből. Ez a Wesselényi - Széchenyi út kereszteződése. A gyalogosoknak süllyesztett (de legalábbis minimális szintkülönbségű), a kerékpárosoknak egyik oldalon magas, a másik oldalon abroncstörő az kerékpárút-autóútút találkozás. És ha ez még nem lenne elég, egy csatornafedél is kijut a kerekezőknek.
Itt az első képen halmozottan balesetveszélyes helyzetet teremtettek azok a mentális deficittel bírók, akik tervezték, kivitelezték, jóváhagyták a kerékpárút ezen szakaszát. Itt a képen is jól látható a már megszokott buszmegálló. De ez a buszmegálló nagyon forgalmas, nagyszámú embertömeg használja, ugyanis a környék munkahelyei mellett közvetlenül a buszmegállónál található a siófoki 1-es iskola és annak főbejárata. Se egy tábla a kerékpárosoknak, se egy tábla a gyalogosoknak, s a túrista honnan is tudná, hogy egy iskola mellett halad el, 30-cal áthajt egy gyereken. Mert az iskolai tanítás június közepén ugyan véget ér, de a napközi egész nyáron működik, mindamellett a túristák nem csak nyáron használják a kerékpárutat. A második képen a Sió utcai átkelő látható, s a túloldalt folytatódik a kerékpárút a hídon. Az átkelés itt is a jól megszokott baromság szerint, leszállással oldható meg.
Nos
itt a tavasz s sokan akik télen nem kerekeztek, ismét elővették
drótszamarukat s ismét nekivágnak a... ők sem tudják minek.
Eljutni a lakásunktól a munkahelyünkig, iskoláig, boltba, stb nem is
olyan egyértelmű dolog, ha a kerékpáros infrastuktúrát nézzük, s ez
minden településen problémás. Siófokon sajnos nem fejlődik évek óta
a kerékpárosbarát közlekedési lehetőség. Romlanak a
kerékpárutak, a meglévőket is szép számmal parkoló autók foglalják el,
nem foglalkozik senki sem a sövények, a fű nyírásáról, a belógó
ágakról, a sok-sok kátyúról, kitülemkedésről, az útburkolati jelek
felfestéséről. Az közutak felfestését minden évben a túristaszezon
előtti hetekben teljesen átfújják, de a kerékpárutak mindig és teljes
egészében "kifelejtik". A táblák még úgy ahogy, bár erős a
gond ott is. Előttem már többen is végigmentek a siófoki
kerékpárutakon, bemutatva azt, de ezt időnként nem baj ha
megismételjük, feltárva a növekvő hiányosságokat. Minisorozatom
első részében, a 7-es út melletti 2,2 kilométeres bevezető
szakaszt mutatom be 15 fotóval a Wesselényi út - Somlay Artúr út
találkozásától a Wesselényi út - Dózsa György úti "kis" Tesco-ig. Nem
hosszú szakasz, de annál bosszantóbb, hogy lényegében bevezető szakasz,
s mégis elhanyagolt. A felvételek 2015 március 20-án készültek.
Kezdésnek egy érdekes tábla felhozatal. Ha egy "merci" tábla nem lenne elég a szerencsétlen bringásnak a közúttól való távoltartására:
Második kép: Itt kezdődik a bevezető kerékpárút a Somlay Artúr útnál (Balatonszabadiba vezető út), s a harmadik képen látszik, hogy itt még viszonylag normális állapotú a kerékpárút. Kár hogy nem tart sokáig.
Itt ez a trafó nagyon nem jó helyen van, este ugyanis könnyen baleset lehet a vége, s noha én a Magyar kerékpáros klub "Láss jól" kampányának részeként két éve felmatricáztam fényvisszaverővel, már csak az egyik oldalon van meg. A harmadik képen látható, hogy a fű lassan benövi a kerékpárutat.
A vasúti átjáró után tisztán látszik, ahogy a természet visszaveszi a területét, hiszen a kerékpárút konkrétan felét már vissza is hódította. Csak a felfestés árulja el, az egykori út közepét. A harmadik képen a felfestés lekopása és az út romló minősége látható.
Az első képhez nem is kell kommentár, a második képen viszont látszik, micsoda leleményességgel a buszmegállóban halad át a kerékpárút, ami balesetveszélyes. A harmadik képen egy emberi képződménnyel állunk szemben, mely jó ideje van a lefotózott állapotában. Senki nem foglalkozik a helyreállítással.
Ami Siófokon egyáltalán nem ritka, sőt, igen gyakori a kerékpárutak parkolónak használata. Sem a rendőrség, sem a közterület felügyelet nem foglalkozik a szabálysértőkkel. A második képen elmebajos tájékoztatás figyelhető meg. Egyenesen a bringakörút, jobbra viszont Szántód, Zamárdi.Értelmetlen, mert egyenesen még jó ideig lehet haladni és Szántódra, Zamárdiba könnyebb is, mint a városban össze-vissza csalingázni, annak helyismerete nélkül. A harmadik képen a kis Tesconál lévő átkelési borzadalom látható.
Siófok - Siójut kerékpárút A Siófok-Siójut közötti kerékpárút több mint 6 kilométer hosszú egybefüggő épített út. Több forrás is 12 kilométerről tesz említést, de kilométerórával sehogy sem jött ki ez a szám, de még térképen sem tudtam ennyit kimérni.Tovább folytatódik ugyan a kerékpárút, de a semmiben egyszer csak véget ér kb 3 kilométer után, így csak a Siójutig tartó szakasszal foglalkoztam. Jó állapotú, sehol autó, gyalogos is kevés, igaz néha fel-fel bukkan egy-egy motoros. A terep alapjaiban síknak mondható, talán van benne némi lejtő és "sunyi" emelkedő, mégis azt mondom, kényelmesen letekerhető a táv. Az út minősége tulajdonképpen hibátlan, táblákra nincs szükség, ugyanis Siófok és Siójut között nincs semmi ahová le lehetne térni az útról, csak a Siófok-Kiliti városrész egyetlen elágazása, de arra kerékpárral menni több mint extrém vállalkozás lenne. A kerékpárút végig a Sió-csatorna vonalát követi. Siófokon a Baross hídtól indul, de az emberek zöme a McDonald's-nál tér fel rá, illetve onnan le. Gondoltam végig fényképezem, de értelmetlen lenne, mert a kerékpárút végig ugyanolyan.Egyelőre két képet teszek csak be, mert a most indult "Siófoki bringautak" minisorozatban bővebben foglalkozom majd a kerékpárutakkal.
Idén is megrendezésre kerül a Balaton kerülő kerékpáros túra. Lesz a 206 km-es hagyományos túra, kiskör, nagykör, s családi túra is. Idén Zamárdi lesz az induló és célállomása a rendezvénynek. balatonkor.hu oldal alaposan összefoglalta az eseménnyel kapcsolatos tudnivalókat, teendőket, így bátran linkelem is az oldalukat: